Välj din bultcirkel

Vanliga frågor

Priser & Betalning

Vad ingår i visningspriset?

Monteringsmaterialet (f.ex. centreringsringar, hjulbultar/muttrar) ingår i priset och leveransomfattningen. Vår yrkesutbildad personal kommer att kontrollera om du behöver lämpligt monteringsmaterial före varje beställning. Om monteringsmaterial inte ingår, använd standardskruvarna. Vid kompletta hjul ingår montering av däck och balansering. Dessutom ingår frakt i priset på alla fälgar och kompletta hjul.

Kan jag betala nettoersättningarna?

Du kan betala nettoersättningarna hos oss under följande villkor: Leverans till tredje land (t.ex. Schweiz, Norge ...) Återförsäljare med momsregistreringsnummer i EU (förutom Tyskland)

Kan jag finansiera mina hjul eller kompletta hjul?

Under beställningsprocessen kan du välja betalningsmetoden "Finansiering". Mer info under www.velonity.se/finansiering.

Vilka betalningsalternativ har jag hos er?

Hos oss kan du betala med kredit- eller debitkort, Swish, förskottsbetalning, Klarna eller med finansiering. Vid hämtning av varor hos oss kan du även betala kontant eller med kredit- eller debitkort. 

Vår kontoinformation: 

Bank: Nord-Ostsee Sparkasse

IBAN: DE97 2175 0000 0163 0297 70

BIC: NOLA DE 21 NOS

Noggran passning

Hur vet jag om fälgarna passar mitt fordon?

Genom att specificera ditt fordon korrekt filtreras fälgarna automatiskt så att endast fälgar som matchar bilens dimensioner visas. Dessutom kontrolleras varje beställning automatiskt igen av vårt specialistteam efter beställning. Om vi ​​är osäker på om fälgarna passar ditt fordon så kontaktar vi dig. Du kan självklart kontakta oss när som helst via chatten eller kontaktformuläret om du vill fråga om passformens noggranhet i förväg eller under beställningsprocessen.

Hur vet jag om fälgen är laglig för mitt fordon?

Velonity.se är baserad på de tyska TüV-riktlinjerna. Tyska TüV är ett globalt erkänt varumärke som står för trovärdighet och kvalitet. Ett TüV-certifikat säkerställer att en produkt är säkerhetstestad och uppfyller nationella och ofta internationella kvalitetsstandarder. När det gäller fälgar säkerställer rapporter som tyska ABE att fälgarna kan användas till vissa fordon på vägen. Konceptet med den tyska TÜV anses vara en modell för bestämmelserna i andra länder i Europa, såsom Österrike, Belgien, Finland eller Frankrike. Vi kan ge dig information om huruvida en fälg tekniskt sett passar din bil (mått, däck etc.) och om tyska TÜV har godkänt fälgarna för detta fordon. För att säkerställa att fälgar och däck också är godkända i ditt hemland rekommenderar vi att du kontaktar ditt lokala registreringskontor. Vi arbetar för att kunna kontrollera godkännandeinformationen för alla europeiska testinstitut i framtiden, men det är tyvärr ännu inte möjligt i nuläget, varför vi rekommenderar att du omorienterar dig vid tveksamhet.

Produkt & Teknik

Vad är centrerringar och behöver jag dem?

Om fordonsnavet har en mindre diameter än hjulnavets hål, krävs en centreringsring. Detta kompenserar för skillnaden i navdiameter mellan fälgen och fordonet. Behövs centreringsringar för att montera de valda fälgarna och kompletta hjulen så ingår dessa i priset och levereras med din beställning.

Är fälgan vinterlämpiga?

I vår butik känner du igen de vinterlämpliga fälgarna på att de är märkta med en snöflinga på bilden.

I vilken färg leveras hjulbultarna?

När hjulbultar behövs finns skruvarna endast i silver, oavsett fälgfärg.

Hur tar jag hand om mina hjul?

Regelbunden skötsel av fälgarna rekommenderas så att du kan njuta av dina nya hjul så länge som möjligt. I vår blogg kan du läsa mer om hur du rengör och täta dina fälgar ordentligt.

När bör jag byta mina däck och kan jag fortsätta köra med dem?

I grund och botten kan du fortsätta använda dina däck så länge de är kompatibla med önskad fälg, dock är det omöjligt att säga exakt hur länge ett däck håller. Ett däcks livslängd och körsträcka beror på flera faktorer: design, förarens körvanor, väder- och vägförhållanden och korrekt däckunderhåll. Se i princip till att dina däck inte hamnar under det lagliga minsta mönsterdjupet på 1,6 mm. Experter rekommenderar till och med 3 mm på sommaren och 4 mm på vintern. Dessutom bör däcken inte användas i mer än ca 6 år, eftersom materialet försämras med tiden. Skulle du välja att köpa nya däck kan du välja bland många välkända märken hos oss.

Behöver jag TPMS-Sensorer?

Du kan fråga din bilhandlare om ditt fordon är utrustat med en TPMS och om du behöver sensorer. TPMS används för att övervaka lufttrycket i dina bildäck under körning. Sedan 1 november 2014 är ett TPMS obligatoriskt för alla nyregistrerade fordon i klasserna M1 / ​​​​M1G. Dessa inkluderar bilar, terrängfordon och husbilar. Det finns två grupper av däcktrycksövervakningssystem, det aktiva och det passiva systemet. I det aktiva systemet är TPMS-sensorer kombinerade med en ventil och inbyggda i hela hjulet. Data skickas till styrenheten via radio. Om problem uppstår informeras föraren via en varningslampa. Fördelen med det aktiva systemet är att det även fungerar när fordonet står stilla. Sensorerna visar också det exakta däcktrycket. Det passiva systemet använder de ABS-sensorer som redan finns i fordonet och sensorerna för traction control. Dessa mäter hjulens hastighet. Om däcktrycket sjunker blir hjulet mindre. Detta leder till en ökad hastighet jämfört med de andra däcken. Därmed drar TPMS slutsatsen att det finns ett tryckfall i hjulet och rapporterar detta till föraren. Den passiva metoden fungerar därför bara när fordonet kör. Föraren får endast information om det generella tryckfallet, men inte om det exakta däcktrycket och det aktuella däcket. Om ditt fordon har TPMS-sensorer kan du beställa dem i kundvagnen. Du kan hitta mer information om TPMS här.

Kan jag beställa TPMS-Sensorer för mitt hjulkit?

TPMS-sensorer kan endast läggas till vid beställning av en komplett uppsättning hjul.

Frakt och Leverans

Kan jag hämta mina varor hos er?

Avhämtning hos oss i Flensburg är möjlig. Kontakta oss gärna i förväg så ordnar vi det gärna åt dig. Vår adress är: DF Automotive GmbH Marie Curie Ring 13 24941 Flensburg Våra öppettider: Måndag - fredag​​från kl. 09.00 - 18.00

Jag har inte fått alla hjul eller kompletta hjul – var är resten av mina varor?

På grund av de logistiska processerna kan det ibland hända att inte alla paket levereras samma dag, när man skickar flera paket. Saknade försändelser levereras vanligtvis följande vardag.

Hur mycket ät fraktkostnaden?

Frakt med DHL och DPD (POSTNORD/DB SCHENKER) är gratis inom hela Sverige. Du hittar fraktkostnaderna på www.velonity.se/leveringsvilkor

Levererar ni också utomlands?

Vi levererar till följande länder: Tyskland England Danmark Sverige Frankrike Nederländerna Österrike Schweiz Italien Belgien Luxemburg Liechtenstein

Var kan jag ange en annan leveransadress?

Du kan ange en annan leveransadress när du slutför beställningen.

Godkännande och Teknisk Kontroll (Bilbesiktning)

Bör jag registrera min fälg?

Du kan se från rapporten om dina valda fälgar ska presenteras för bilprovningsstället. Till exempel, om A01 eller 11A är under förhållandena för din hjul-däckkombination, är ett godkännande från Bilprovningsstället absolut nödvändigt. Du hittar mer information under "Måste jag registrera mina fälgar?"

Hur läser jag ett uttalande?

För att läsa ett uttalande måste du vara uppmärksam på några saker. Exakt vad dessa är, förklarar vi för dig under punkten "Hur läser jag ett expertutlåtande?" i vår artikel "Ska jag registrera mina fälgar?".

Min bil är sänkad, vad ska jag vara medveten om?

Har du monterat sportupphängning eller sänkfjädrar raderas ABE för fälgarna automatiskt. En individuell registrering på bilprovningsstället krävs. Registrering av en sådan kombination är ett beslut från bilprovningsmedarbetaren och kan variera från fall till fall. Vi rekommenderar att du klargör detta i förväg.

Kan jag köra fälgen på min bil?

Fälgen du har valt är godkänd av bilprovningsstället om ditt fordon finns med i rapporten på fälgen. Varje beställning kontrolleras av oss för korrekt passform. Om det finns några avvikelser kommer vi att kontakta dig.

Retur och Returrätt

Kan jag även byta fälgar?

I princip gäller samma villkor vid byte som vid retur. Kontakta oss gärna på mail så hittar vi rätt alufälgar åt dig.

Vad gär jag om jag har beställt fel vara?

Om du gjorde ett misstag när du beställde, vänligen kontakta oss så snart som möjligt via e-post på service@velonity.se. Vi kan enkelt justera din beställning om din beställning ännu inte är klar för leverans eller montering.

Kan jag returnera fälgarna?

Du har 14 dagar på dig efter mottagandet av varorna att ångra ditt köp hos oss utan att ange skäl. Vänligen meddela oss om hävningen av köpet inom denna period skriftligen via post eller e-post. I detta fall betalar du endast returkostnaden. Du hittar mer information om returer här.

Reklamation

Vad gör jag om jag upptäcker skada på den beställda varan?

Om en produkt har skadats, vänligen skicka oss en reklamation. För att initiera ett klagomål, skicka oss en e-post till reklamation@velonity.se. Vi behöver följande information i din e-post:   Ordernummer eller fakturanummer Vilken vara reklameras? Vad är klagomålet på varan (kort beskrivning av problemet) När uppstod defekten? Bilder på defekten

Vad gör jag om ett paket är skadat?

Om ett paket anländer skadat, vänligen skicka oss en reklamation omedelbart. För att registrera transportskada behöver vi förutom din beställningsinformation även spårningsnumret på det skadade paketet.   Ordernummer eller fakturanummer Vilken vara reklameras? Vad är klagomålet på varan? (kort beskrivning av problemet) När uppstod defekten? Bilder på defekten Spårningsnummer Bilder på förpackningsmaterialet

Kompletta hjul & Montering

Varför ska kompletta hjul balanseras?

Under gjutningsprocessen uppstår individuella minimala avvikelser vid varje aluminiumfälg. För att dessa inte ska påverka hjulets funktion balanseras dina kompletta hjul av oss. De sätts i rotation i balanseringsmaskinen och sensorer avgör om det är obalans. Om så är fallet fästs små vikter på fälgen för att kompensera för ojämnheterna i massfördelningen. Nu är dina hjul redo att monteras på din bil.

Hur känner jag igen körriktningen på de nya hjulen?

Särskild vid vinterdäck eller med däck som lämpar sig för högre hastigheter är färdriktningen redan föreskriven. Du kan se den föreskrivna färdriktningen med hjälp av en pil på sidan av däcket, vanligtvis bredvid beteckningen "Riktning" eller "Rotation". När det gäller icke-riktade däck är insidan eller utsidan vanligtvis markerad på däckets sidovägg. Utsidan är markerad med en lapp "Utanför".

Varför ska jag justera lufttrycket?

De levererade kompletta hjulen fylls av oss med ett lufttryck på ca 3,0 bar innan leverans. Vänligen justera lufttrycket på ditt fordon innan du använder det för första gången. Om du har monterat ett däck i standardstorlek hittar du vanligtvis det rekommenderade däcktrycket i bruksanvisningen, tankluckan eller i dörröppningen.

Varför ska jag kontrollera fälgans frigång?

Innan din första åktur, kontrollera att hjulen kan röra sig fritt. Det gör att varken fälgar eller däck kommer i kontakt med chassikomponenter, kaross eller delar av bromsarna. Avståndet till de fasta fordonskomponenterna ska vara minimum 5 mm.

Vilka däck ingår i de kompletta hjulen?

På däckets detaljsida kan du välja mellan sommar-, vinter- och året-runt-däck. Dessutom gör vi det enklare för dig att söka efter rätt däck med kategorierna prisklass och tillverkare, så att du kan söka efter däck enligt dina kriterier.

Monterar ni däcken på fälgarna?

Beställer du kompletta hjul samlar vi och balanserar dem. Vi arbetar alltid med de modernaste maskinerna för att kunna erbjuda dig excellenta produkter.

Hur monterar jag mina hjul?

Vi levererar kompletta hjul monterade och balanserade. För montering av hjulen rekommenderar vi att du gör detta på en fackverkstad. Om dina hjul är utrustade med TPMS-sensorer bör de alltid monteras av en specialist.

Annat

Kan jag även beställa TPMS-Sensorer utan fälgar hos er?

Vi erbjuder endast däcktrycksövervakningssensorer i kombination med ett komplett hjul.

Kan jag beställa lämpliga tillbehör T.ex. vårdprodukter?

I varukorgen har du möjlighet att lägga till olika tilläggsartiklar, såsom vårdprodukter.

Kan jag beställa en enkel fälg?

Ja, det går att beställa en enkel fälg ur vårt sortiment, kontakta oss gärna på mail. Vi behöver dina fordonsdata och detaljerad information om den fälg som krävs.

Återförsäljare / B2B

Har jag rätt till särskilda villkor?

Som motorfordonshandlare kan du få speciella villkor hos oss. Vänligen kontakta oss på sales@velonity.se   Kategorier Alla frågor Produkt & teknik Frakt Intyg & bilbesiktning Priser & betalning Byte & Returer Klagomål Kompletta hjul & montering Annat Återförsäljare / B2B

Inget passande svar? 

Om din fråga inte besvarades med vår FAQ kan du också använda vårt kontaktformulär. Vårt serviceteam tar hand om din förfrågan så snart som möjligt. Använd vår kontaktformular så tar vår kundtjänst hand om ditt ärende

Vänligen ange fordonsdata  

faq-info-logo
icon-cookie-tire-bitten Vi använder cookies
Vi avänder cookies på vår webbplats. Vissa av dem är grundläggande, medan andra hjälper oss att förbättra denna webbplats och din upplevelse. Genom att klicka på "Okej" samtycker du till användningen av cookies och annan teknik för att behandla dina uppgifter. Läs mer under vår integritetspolicy. Genom att klicka på "Alla accepterar" samtycker du till att cookies och annan teknik används för att behandla dina uppgifter. Läs mer i vår sekretesspolicy Dataskyddsförklaring .
checkbox-essenziell Grundläggande
checkbox-marketing Marketing
checkbox-statistiken Statistiken
checkbox-externe-medien Externa medier